صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 86571398/07/25 - 15

کنسرسیوم صادراتی و سایت اینترنتی خوشه فرآوری آبزیان بوشهر رونمایی شد

کنسرسیوم و سایت اینترنتی خوشه فرآوری آبزیان بوشهر روز چهارشنبه درآیینی با حضور معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رونمایی شد.

کنسرسیوم و سایت اینترنتی خوشه فرآوری آبزیان بوشهر روز چهارشنبه درآیینی با حضور معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در این آیین گفت: در این استان با مطالعات انجام گرفته روی خوشه‌های کسب و کار به ترتیب پنج خوشه صنعتی خرما، آبزیان، شناورسازی، قطعات سیمانی و بتنی و گبه شناسایی و اولویت بندی شده است.

مهدی صفوی اضافه کرد: پروژه پیاده‌سازی خوشه صنعتی خرما در سال ۹۱ آغاز و در سال ۹۴به پایان رسید و خوشه آبزیان در سال ۹۵ آغاز و اکنون سال سوم خود را سپری می‌کند.

وی اظهار داشت: در اجرای پروژه خوشه صنعتی خرما موفقیت‌هایی نظیر مقام برتر و تجربه موفق کشور کسب شد و حضور پنج دوره در نمایشگاه مسکو روسیه که سهمی مهم در افزایش صادرات خرمای استان به این کشور و کشورهای سی ای اس داشته است، اصلاح کیفیت خرمای تولیدی در باغ‌ها از راه مشارکت کشاورزان در پروژه به‌باغی نخیلات، آبیاری مدرن و حمایت از خرید تضمینی خرما، رفع مشکل سفت شدن خمیر خرما در صنعت شیرینی سازی، جایگزینی دستگاه‌های ازن ساز به جای استفاده از سم خطرناک متیل از دیگر موفقیت‌های این خوشه است.

صفوی گفت: از آنجا که شیلات یک صنعت پایه در استان بوشهر است بنابراین شرایط مطلوبی برای تقویت اکوسیستم خوشه صنعتی فرآوری آبزیان بوشهر ایجاد کرده‌ است و این موضوع که ۷۰ درصد از پروتئین دریایی فرآوری شده کشور  توسط  ذینفعان این خوشه بسته‌بندی، عرضه و یا صادر می‌شود و سهمی هرچند اندک ولی با ارزش افزوده بالا در صادرات غیرنفتی کشور دارد.

وی اضافه کرد: درخوشه آبزیان بر حساس سازی و اعتماد آفرینی، فناوری، توسعه بازار، شبکه سازی تاکید و تمرکز شده است.

صفوی یادآور شد: با اجرای خوشه صنعتی آبزیان پروژه‌های اجرای سیستم دفع پساب در واحدهای فرآوری عضو خوشه، استقرار سیستم ای کیو اف در واحدهای فرآوری، برگزاری رویداد ایده‌ها و استارتاپ شیلاتی استان بوشهر، اجرای اتوماسیون در استخرهای پرورشی و  بازدید از مزارع و نمایشگاه وی آی وی کشور تایلند از پروژه‌های موفق این خوشه  است.

وی گفت: در زمان حاضر ۲۲ هزار هکتار زمین مستعد ساحلی برای اجرای پرورش آبزیان در استان بوشهر وجود دارد که از این میزان تاکنون هفت هزار هکتار زمین واگذار و هفت هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

صفوی یادآور شد: وجود ۶۰ هزار تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در دریا و پشت سد، ۳.۲هزار تن ظرفیت تولید مزارع پرورش ماهی در قفس به بهره بردرای رسیده، تولید ۱۰ هزار تن ظرفیت تولید آبزیان در آبهای داخلی، ۵.۱میلیارد قطعه ظرفیت کنونی تولید بچه میگو، پنج میلیون قطعه ظرفیت فعلی تولید بچه ماهی، ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید خوراک آبزیان، هزار تن در روز  ظرفیت فعلی فرآوری آبزیان و ۲۴هزار تن ظرفیت نگهداری محصول در سردخانه‌های استان بوشهر است.

عامل محترم توسعه خوشه آبزیان در باره سایت اینترنتی خوشه فرآوری آبزیان گفت: این سایت برای هدف‌های خوشه و به‌منظور بهره‌برداری ذینفعان و عموم مردم در فضا مجازی راه‌اندازی شده است. ذینفعان و مردم می‌توانند مهمترین اطلاعات در مورد برنامه‌های خوشه و رخدادها و وقایع اقتصادی آبزیان استان و کشور را در فضای مجازی ملاحظه کنند.

وی بیان کرد: این سایت دارای یک صفحه اصلی و زیرمجموعه‌هایی شامل اخبار، برنامه نمایشگاه‌ها، تورهای صنعتی، اطلاعات واحدهای فرآوری و عمل‌آوری، سایت‌های پرورش، کارخانه‌های تولید غذا و تکثیر آبزیان است.