کد : 4602
الف الف

جلسه مشترک بررسی مسائل و مشکلات محیط زیست واحدهای فرآوری آبزیان با حضور معاون محترم توسعه مدیریت و منابع انسانی، رئیس محترم محیط زیست، مدیرکل محترم اداره کل شیلات استان و تیم توسعه خوشه با حضور چند تن از ذینفعان خوشه در روز شنبه مورخ 96/04/17ساعت 17:30 در استانداری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه جناب آقای زنده بودی مدیرکل محترم اداره شیلات هدف از برگزاری این جلسه را بررسی مسائل و مشکلات پساب واحدهای فرآوری و عمل آوری آبزیان استان و درخواست‌هایی که واحدهای فراوری برای برگزاری این جلسه داشتند مطرح نمودند.

در ادامه جناب آقای زارعی رئیس محترم انجمن آبزیان استان بوشهر با اشاره به اهمیت صنعت آبزیان اظهار داشتند که سهم آبزیان در کل کشور در بخش کشاورزی یک درصد است، اما 10 درصد صادرات را به خود اختصاص داده که سهم قابل توجه­ی است. وی افزود: تا وقتی نگاه فردی باشد مسائل و مشکلات حل نخواهند شد. نگاه تحکم‌آمیز و عامرانه دولت به بخش خصوصی سبب شده که بدون نظرخواهی از این بخش، مصوبات به تصویب رسیده و تبعات آن نیز متوجه بخش خصوصی گردد. در صورتی که در کشورهای دیگر نگاه‌ها متفاوت است. در صورت تصویب قانونی، توجه ویژه‌ای دارند که به بحث اشتغال ضرری وارد نشود. مسئله دوم نوع نگاه مسئولان است که باید سیستمی باشد در غیر این صورت مشکل ساز خواهد شد. در مورد مصوبات محیط زیست باید مکان و زمان در نظر گرفته شود. اگر دستگاهی برای سیستم دفع پساب معرفی می‌شود این را در نظر داشته باشند که هزینه‌های زیادی به واحدها تحمیل نشود.  اکثر واحدها در بخش خصوصی با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو هستند. محیط زیست باید مسائل را در حد مقدورات واحدها لحاظ کند.

جناب آقای دکتر محمدی عامل توسعه خوشه صنعتی فرآوری آبزیان استان با معرفی خوشه و تشریح ساز و کار آن اذعان داشتند یکی از اولویت‌های تیم توسعه خوشه صنعتی فراوری آبزیان بحث تصفیه پساب ذینفعان خوشه است که با طرح این مسئله مورد استقبال اعضاء محترم قرار گرفته است. ایشان همچنین افزودند برای این طرح باید دولت یارانه حمایتی به واحدها اعطا نماید که هزینه بالایی به واحد تحمیل نشود. ایشان با بیان اینکه تاکنون 8 واحد برای استقرار سیستم دفع پساب اعلام آمادگی نموده اند خواستار افزایش سهم یارانه حمایتی در استان بوشهر شدند تا واحدها برای نصب این سیستم تمایل بیشتری پیدا کنند. وی افزود:   برای نصب این سیستم به شرکت‌های دانشگاهی و دیگر شرکت‌ها فراخوان داده شده و اقداماتی در این راستا صورت گرفته اگر محیط زیست در این زمینه پیشنهاد بهتری داشته باشد مورد استقبال تیم توسعه قرار خواهد گرفت. ایشان همچنین خواستار حضور نماینده محیط زیست در شورای راهبری خوشه شدند که با طرح مسایل و مشکلات زیست محیطی واحدها و دریافت نظرات کارشناسی آنها نسبت به برطرف نمودن آن اقدامات لازم صورت گیرد.

یکی از ذینعان خوشه در جلسه با اشاره به اهمیت تعبیه سیستم دفع پساب و استفاده مجدد از آب خروجی آن گفت که با استقرار این سیستم می‌توان آب پساب را به آب ارزشمند برای فضای سبز و کشاورزی تبدیل نمود. با انجام این طرح می‌توان بخشی از هزینه‌ها را در واحد کاهش داد. ایشان همچنین با ارائه طرح استفاده از انرژی خورشیدی در این زمینه بیان کردند که این طرح برای واحدهای مجزا قابل اجرا نیست و صرفه اقتصادی ندارد. باید چند واحد در این طرح مشارکت داشته باشند که این طرح قابل اجرا برای واحدهای متمرکز موجود در شهرک‌های صنعتی می باشد.

یکی دیگر از ذینفعان خوشه بیان کردند در مقابل بیکاری یک نفر همه مقصر هستند. تا زمانی که نگاه‌ها فردی باشد کاری به پیش نمی‌رود و همه باید در قالب یک تیم باشند. اگر هرکس به فکر خود باشد مشکلات حل نخواهد شد. اگر کارخانه‌ای تعطیل شود کارگری که آنجا کار می‌کند ضربه می‌بیند. اگر برای فعالیت اقتصادی شهرک صنعتی را انتخاب کرده‌ایم به این دلیل است که آنجا شرایط بهتری داشته باشیم. وقتی قیمت تمام شده بالا باشد برای واحد مقرون به صرفه نیست و انگیزه واحدها را از بین می­ رود.

یکی دیگر از ذینفعان خوشه اظهار داشتند که در مجموعه مدیریتی مشکلی وجود ندارد، اما در رده‌های پایین مانند مسائل کارشناسی مشکلاتی زیادی وجود دارد. در ادامه صحبت‌هایشان افزودند صرف نگاه ما باید نگاه دسته جمعی باشد. بعضی از مسائل وجود دارند که خارج از تصمیمات رئیس ارگان دولتی است و در تهران تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین بعضی از این تصمیمات در بوشهر قابل اجرا نیست. ایشان اشاره کردند که در قسمت فراوری اشتغال زیاد است. کار در صادرات، خط مقدم جبهه است و باید دولت توجه ویژه‌ای به این گونه افراد داشته باشد.

در ادامه جناب آقای زنده بودی به این نکته اشاره کردند که اگر به هرمزگان نگاهی بیندازیم مسائل و مشکلاتی که در بوشهر حاکم است در آنجا نیست. بسیاری از مسائل زیست محیطی فراتر از توان واحد می باشد. اگر این قوانین سخت‌گیرانه ادامه یابد، هزینه‌های تمام شده در بوشهر افزایش می‌یابد.

در ادامه جناب آقای دکتر دلشب رئیس محترم اداره محیط زیست استان اظهار کردند که محیط زیست به دنبال بهبود زیرساخت‌ها است و بسیاری از قوانین اصلاح گردیده است. محیط زیست خواهان حل شدن ریشه‌ای مسائل مربوطه می باشد. ایشان از عامل توسعه درخواست نمودند که با پیگیری و تایید تیم توسعه جلساتی در زمینه رفع مشکل زیست محیطی واحدها داشته باشند و به عنوان واسط بین واحد و اداره محیط زیست نسبت به حل این معضل اقدامات لازم صورت گیرد.

در ادامه آقای زرین فر اظهار داشتند که مسائل مطرح شده در جلسه مدت‌هاست که وجود دارد و اختصاصاً به محیط زیست مربوط نیست. ایشان افزودند که در سال گذشته 65 جلسه کارگروه برای رفع موانع برگزار شده است و خوشبختانه 65 درصد مصوبات انجام شده است. ایشان بیان کردند در استان مزیت‌هایی وجود دارد که باید بر روی آن‌ها تمرکز ویژه شود که یکی از آنها صنعت آبزیان است. ایشان اشاره نمودند باید تمام ارگان ها سعی در کمک به بخش خصوصی باشند و نسبت به نهادینه نمودن این کمک‌ها اقدامات لازم انجام گیرد. وی افزود: در سال اقتصادی مقاومتی یکی از حساسیت‌ها این است که درب هیچ کارخانه‌ای بسته نشود و این مساله همواره در دستورکار ما می باشد. ایشان از عامل توسعه خوشه و مدیرکل شیلات استان تقاضا کردند نسبت به تهیه لیست واحدهای فراوری‌های استان اقدامات لازم انجام شود. در پایان جناب دکتر زرینی فر خواستار هماهنگی بیشتر نهادها برای حل ریشه‌ای مشکلات شدند.