کد : 8625
الف الف

علی‌رغم پیش‌بینی تولید ۶۰ هزار تن میگو در سال ۹۸ ، با توجه به افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید، حداکثر ۴۲ تا ۴۵ هزار تن آن محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه سال گذشته تولید میگو در کشور از مرز ۴۷ هزار تن گذشت، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شد تولید میگو در سال ۹۸ به ۶۰ هزارتن برسد، اما باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید به ویژه در بخش خوراک و لارو( بچه) میگو، ۴۲ تا ۴۵ هزار تن آن محقق می‌شود که کمتر از سال گذشته است.
وی ادامه داد: هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم میگو در سال گذشته ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان بود، اما امسال به ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان افزایش یافته است.
به گفته معدنی، افزایش قیمت خوراک که بیش از ۶۵ درصد هزینه تولید میگو را شامل می شود دلیل اصلی افزایش هزینه تولید میگو در سالجاری است.
وی با تاکید براینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد خوراک میگو در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: افزایش نرخ مواد اولیه خوراک میگو مانند: پودر ماهی و کنجاله سویا قیمت خوراک میگو را بالا برده است.
معدنی از دیگر نهاده‌های تاثیر گذار در افزایش هزینه تولید میگو و کاهش تولید این آبزی در سالجاری را افزایش قیمت هر قطعه لارو(بچه) میگو عنوان کرد.
وی گفت: قیمت هر قطعه لارو(بچه) میگو در سال گذشته ۱۸ تا حداکثر ۲۳ تومان بود، اما در سالجاری قیمت هر قطعه آن از ۳۵ تومان آغاز و تا ۵۰ تومان نیز می‌رسد.
مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران با یادآوری اینکه از سال ۹۳ تا سال گذشته رشد نسبی سالانه تولید میگو در کشور ۳۵ درصد بود، گفت: به نظر می‌رسد اگر به دنبال رفع مشکلات و هموارسازی راه توسعه پرورش میگو نباشیم از سالجاری شاهد سیر نزولی تولید این آبزی ارزآور خواهیم بود.
معدنی افزایش حاشیه امنیت تولید با افزایش سهم دولت در پرداخت بیمه، پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین برای تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان و جبران خسارت تولیدکنندگان استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان به ویژه در مناطق مرزی را از اقداماتی برشمرد که می‌تواند بر کاهش شتاب سیر نزولی تولید میگو در کشور موثر باشد